Nøtter for helsa

I riktig gamle dager måtte forfedrene våre livnære seg på det de fant og samlet fra naturen. Nøtter var sannsynligvis en viktig del av kostholdet. Men er det fornuftig for dagens mennesker å spise nøtter?

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen ikke er oppdatert de siste to årene. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet.

Publisert
Sist oppdatert

Du vil fra 1. mai 2023 ikke finne noe nytt innhold på Lommelegen. Vi jobber med å avvikle siten. Inntil videre kan du fortsatt lese alt innholdet som før. Lommelegens rådgivningstjeneste ble lagt ned fra 1. mai 2023 og det er ikke lenger mulig å sende inn helsespørsmål til Lommelegen.

Har du spørsmål om personvern? Send en mail til pvo@aller.com. Andre spørsmål kan sendes til kundeservice@aller.no..

PS: Artiklene på Lommelegen er laget for å gi deg generell kunnskap og skal ikke erstatte medisinske råd eller behandling hos helsepersonell. Oppsøk lege hvis du trenger medisinsk hjelp.

Sannheten er at nøtter er fullpakket av stoffer som er bra for kroppen og helsa vår. Nøtter i kostholdet virker beskyttende på hjertet og kan redusere risikoen for å utvikle type 2 diabetes (sukkersyke). I tillegg inneholder de viktige vitaminer, mineraler og andre substanser. Og det er mange å velge mellom ; mandler, paranøtter, cahewnøtter, hasselnøtter, macadamia-nøtter, pekannøtter, pinjekjerner, pistasjenøtter og valnøtter for å nevne noen.

Hvorfor skal jeg spise nøtter?
I den vestlige verden bør vi øke andelen plantemat som frukt, grønnsaker, korn, nøtter og frø. Middelhavsdietten er et godt eksempel på en spiseseddel som har mye fornuftige plantebaserte matvarer og som gir helsemessige fordeler.

Nøtter inneholder blant annet;
sunt fett, det vil si fett som er rikt på enumettet og flerumettet fett. Macadamianøtter, cashewnøtter, mandler, pistasjenøtter og pekannøtter inneholder mye enumettet fett. Flerumettet fett finner du mye av i valnøtter, hasselnøtter, pinjekjerner og paranøtter.

Har lav glykemisk indeks
Pekannøtter og cashewnøtter har lav GI, hvilket betyr at karbohydratene brytes ned langsomt i kroppen. Alle nøtter har naturlig lavt karbohydratinnhold, og dette kan være en fordel ved vektkontroll, blodsukkerregulering og kolesterolregulering.

Fiber
Alle nøtter har rikelig med fiber, dette er en fordel for tarmfunksjon og kolesterolnivået.

Vitamin EE er en antioksidant som beskytter kroppens celler fra skade. 30 gram nøtter gir over 20% av dagens behov.

FolatFolat beskytter mot hjertesykdom, kreft og senker risiko for ryggmargsbrokk hos foster. Hasselnøtter, kastanjer, cashewnøtter, pinjekjerner og valnøtter er gode folatkilder.

Magnesium
Sterke knokler, god nerve- og muskelfunksjon trenger magnesium, og brasilnøtter, mandler og cashewnøtter er gode kilder til magnesium.

Sink
Som er nødvendig for mange prosesser i kroppen, inkludert immunforsvar og sårtilheling. Cashewnøtter, mandler eller pekannøtter er gode kilder.

Selen
Som er viktig for immunforsvaret, skjoldbruskkjertelen og som en antioksidant.

I tillegg inneholder nøttene antioksidanter som beskytter mot kreft og hjertesykdom og som forsinker aldringsprosessen. Arginin er sunt for blodårene og finnes særlig i mandler, valnøtter, pinjekjerner og pistasjenøtter. Og endelig finner man en del plantesteroler, som er stoffer som reduserer oppsuging av kolesterol i tarmen. Noen nøttetyper inneholder også omega-3-fettsyrer, valnøtter og pekannøtter er eksempler på dette.

God medisin
Nøtter beskytter hjertet, reduserer risiko for utvikling av diabetes, kan bedre kontrollen av blodsukker og kolesterolverdier. Husk imidlertid på at nøttene ikke bør være overdrevent salte. I et slankeprogram kan moderate mengder nøtter gi deg tilskudd av proteiner og fiber, og tilfredsstille sultfølelsen for et lengre tidsrom. Bytt ut kaker, gjærbakst, snacks og chips med nøtter 5-7 ganger i uken, det vil gi deg viktige næringsstoffer og mindre kalorier enn før.

Allergisk?
Noen er allergiske mot nøtter og kan bli alvorlig syke kun ved inntak av små mengder nøtter. De vanligste matallergiene hos voksne er peanøtter og fisk. Allergi mot peanøtter og mot nøtter (trenøtter) er to forskjellige ting. Hvis du er allergisk mot peanøtter kan du vanligvis spise andre nøtter, men en tredjedel av peanøttallergikerne er også allergisk mot nøtter. Mange matprodukter inneholder spor av nøtter, men dette skal anmerkes i innholdsdeklarasjonen. Sjokolade og prefabrikerte matvarer bør du sjekke ved å lese pakningen/emballasjen.

Her får du en oversikt over innholdet i forskjellige typer nøtter (pr 100 g);


Legg merke til at kastanjer skiller seg ut. Disse inneholder lite fett og protein, men er en god kilde til karbohydrater og vann. Før potetens inntog i Europa var kastanjer en svært viktig kilde til karbohydrater.

(Kilde; Nuts for Health - Australia)

Energi (kJ)Protein (g)Fett (g)Fiber (g)
Mandler 2450 20 55,2 8,8
Paranøtter 282014,468,58,5
Cashew 23901749,25,9
Kastanje 8093,22,212,9
Hasselnøtt 261014,861,410,4
Macadamia30207,676,26
Pekan 29109,871,98,4
Pinjekjerne 288013705,1
Pistasje 246019,750,69
Valnøtt 285014,469,26,4
Nøttemix 252013,457,48,1

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring