Trenger du egentlig proteinpulver og proteinbarer?

Mange spiser proteintilskudd i forbindelse med trening. Men har det noen effekt?

Proteinbar Foto: All Over Press
Proteinbar Foto: All Over Press Vis mer

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen ikke er oppdatert de siste to årene. Utviklingen innen medisin går raskt, og informasjonen kan derfor være foreldet.

Publisert
Sist oppdatert

Du vil fra 1. mai 2023 ikke finne noe nytt innhold på Lommelegen. Vi jobber med å avvikle siten. Inntil videre kan du fortsatt lese alt innholdet som før. Lommelegens rådgivningstjeneste ble lagt ned fra 1. mai 2023 og det er ikke lenger mulig å sende inn helsespørsmål til Lommelegen.

Har du spørsmål om personvern? Send en mail til pvo@aller.com. Andre spørsmål kan sendes til kundeservice@aller.no..

PS: Artiklene på Lommelegen er laget for å gi deg generell kunnskap og skal ikke erstatte medisinske råd eller behandling hos helsepersonell. Oppsøk lege hvis du trenger medisinsk hjelp.

I dag finnes det et enormt utvalg av proteintilskudd. Det har nærmest blitt hverdagskost for alle som trener, eller som ønsker å få i seg en «sunn» og rask måltidserstatter.

Men er det egentlig bra å spise proteinpulver eller proteinbarer når man trener?

– Generelt trenger ingen proteinpulver verken når de trener eller når de ikke trener. Det finnes unntak, men det er da en medisinsk grunn til at man trenger det, og det er klinisk ernæringsfysiolog (KEF) og lege som da tar den avgjørelsen etter individuell vurdering, sier Jacob Juel Christensen, som er klinisk ernæringsfysiolog.

Juel Christensen er Lommelegens ekspert på kosthold og ernæring.

LES OGSÅ: Dyrt og unødvendig proteinpulver

– Proteintilskudd tilfører kroppen unødvendig energi

Proteinpulver og proteinbarer er et produkt laget for at noen skal tjene penger, ifølge ernæringsfysiologen.

– Alt et proteintilskudd gjør er å tilføre kroppen mer unødvendig energi, når det kroppen egentlig vil, er å spise i henhold til kostrådene. Kroppen vil gjerne ha frukt, bær, grønnsaker, fullkornsprodukter, fisk i alle varianter (særlig fet fisk), og magre meieriprodukter. Den vil ikke ha proteinpulver, proteinbarer, for mye rødt og prosessert kjøtt, for mye sukker og salt, eller alkohol, påpeker han.

– Men kan proteintilskudd gi bedre treningseffekt?

– Hvis man vil komme i bedre form, så må man trene. Da gjelder det å følge et treningsopplegg med en grei balanse mellom intensitet, varighet og hyppighet på øktene sine, og en trinnvis økning i total treningsmengde. Dette er det viktigste grepet man gjør for å øke sin fysiske form. Kostholdet er selvsagt viktig, men man kommer ikke i bedre form med å spise mer protein eller energi alene, opplyser Juel Christensen.

LES OGSÅ: Proteindrikk i svangerskapet

Spiste proteinpulver, fikk i seg for lite protein

Nylig viste Forbrukerinspektørene på NRK et tilfelle med en mann som trente mye, og trodde han fikk i seg for mye proteiner via proteintilskudd, men fikk faktisk i seg for lite.

– Du trenger ikke proteinpulver, du kan fint få det i deg du trenger via proteinrike matvarer. Alt som er animalsk er suverene proteinkilder, uttalte Therese F. Mathisen, ernæringsfysiolog ved Norges idrettshøyskole til FBI.

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring