Så mye lakris kan du spise

Sannsynligvis mindre enn du tror!

UKENTLIG TRYGG GRENSE: Dette er et eksempel på en blanding av forskjellig lakrisgodteri som til sammen utgjør omkring 35 gram lakris. For en voksen er dette foreslått som et trygt regelmessig inntak per uke. Innholdet av glykyrrhizinsyre varierer mellom typene, avhengig av hvor sterk lakrisen er, så samlet kan det representere mer eller mindre glykyrrhizinsyre. Foto: Lommelegen/Wenger.
UKENTLIG TRYGG GRENSE: Dette er et eksempel på en blanding av forskjellig lakrisgodteri som til sammen utgjør omkring 35 gram lakris. For en voksen er dette foreslått som et trygt regelmessig inntak per uke. Innholdet av glykyrrhizinsyre varierer mellom typene, avhengig av hvor sterk lakrisen er, så samlet kan det representere mer eller mindre glykyrrhizinsyre. Foto: Lommelegen/Wenger. Vis mer
Publisert

Du vil fra 1. mai 2023 ikke finne noe nytt innhold på Lommelegen. Vi jobber med å avvikle siten. Inntil videre kan du fortsatt lese alt innholdet som før. Lommelegens rådgivningstjeneste ble lagt ned fra 1. mai 2023 og det er ikke lenger mulig å sende inn helsespørsmål til Lommelegen.

Har du spørsmål om personvern? Send en mail til pvo@aller.com. Andre spørsmål kan sendes til kundeservice@aller.no..

PS: Artiklene på Lommelegen er laget for å gi deg generell kunnskap og skal ikke erstatte medisinske råd eller behandling hos helsepersonell. Oppsøk lege hvis du trenger medisinsk hjelp.

Tidligere har vi kunnet konkludere at det faktisk er farlig å spise for mye lakris.

Lakris inneholder nemlig stoffet glycyrrhizinsyre (GE), som i store mengder kan føre til forstyrrelser i saltbalansen i blodet, alvorlig lave nivåer av kalium, høyt blodtrykk, hevelser, utmattelse og problemer med hjertet.

To pasienthistorier forteller hvor galt det faktisk kan gå, hvis man spiser for mye lakris.

Det neste nærliggende spørsmål er derfor: Hvor mye lakris kan jeg faktisk spise uten at det er farlig? Hvor mye er for mye?

Anbefalt øvre grense for regelmessig inntak

Det er anbefalt at man uansett alder unngår å spise store mengder lakris på kort tid. Scientific Committee on Food (SCF) har tidligere satt en øvre grense på regelmessig inntak av 100 milligram GE per dag for størstedelen av befolkningen.

Det er verdt å bemerke at dette er en grense for det samlede inntak av GE, både fra lakrisgodteri, men også fra andre produkter som inneholder lakris, for eksempel te eller iskrem.

Grensen er lavere for særlig sensitive personer, for eksempel personer med helseproblemer som høyt blodtrykk, cushings syndrom, nyreproblemer eller hjerteproblemer. Disse bør unngå regelmessig inntak av lakrisprodukter.

Hvor mye er 50 gram lakris i praksis?

100 milligram GE per dag svarer til omkring 50 gram lakrisgodteri.

50 gram lakris er altså den øvre grensen for hva du bør innta daglig over lengre tid, selv om dette faktisk er litt forsimplet. La oss forklare hvorfor.

En lakris er ikke bare en lakris

Det er veldig viktig å forstå at en lakris ikke bare er en lakris.

100 milligram GE per dag svarer til omkring 50 gram lakrisgodteri, hvis man regner med at godteriet inneholder omkring 0,2 prosent GE.

Men, dette er ikke alltid tilfellet. Lakrisgodteri kan nemlig inneholde svært varierende mengder GE. Noen «sterke» typer lakris som inneholder mye lakrisekstrakt eller lakrisrot, inneholder også mer GE.

«Lakris kan inneholde svært varierende mengder av GE.»

I tidligere undersøkelser av forskjellige lakrisprodukter, har man funnet svært store variasjoner av GE-innholdet. I én type godteri, som var merket med «ren lakris», var innholdet av GE så stort at 4,3 gram av lakrisen var nok til at den øvre grensen var nådd.

Det er derfor viktig å regulere inntaket av lakris etter hvor sterk lakrisen er. Med andre ord, hvor mye lakrisekstrakt eller lakrisrot produktet inneholder.

Øvre grense er ikke nødvendigvis trygt

«50 gram lakris om dagen er altså trygt», tenker du kanskje nå. Men det er faktisk ikke helt den konklusjonen vi ønsker å videreformidle.

Selv om SCF har anbefalt en øvre grense på regelmessig inntak av 100 milligram GE per dag for de fleste, betyr ikke dette at det nødvendigvis er trygt.

«Et trygt, regelmessig inntak er bare 5 gram lakris per dag.»

Det ligger i ordene: øvre grense. Man kan argumentere for at man heller skal sette grensen ut ifra hva som er et trygt inntak. Da inntak av 100 milligram GE per dag også er den nedre grensen hvor det er observert bivirkninger, er det flere studier som foreslår at et trygt inntak er 100 milligram GE delt med en «trygghetsfaktor» på 10, for å ta høyde for variasjonene mennesker imellom.

For voksne gir dette en grense på 10 milligram GE per dag, og altså bare 5 gram lakris per dag, eller 35 gram lakris om uka, ved regelmessig inntak (6, 7).

5 gram lakris per dag svarer til en enkelt liten bit lakris.

Hva med lakriste og andre lakrisprodukter?

GE finnes ikke bare i sort lakris, men i mange andre produkter med tilsetning av lakrisekstrakt eller lakrisrot, for eksempel tyggegummi, iskrem, lakriste og alkoholholdige lakrisdrikker.

Det er derfor viktig å være oppmerksom på kombinasjonen av flere forskjellige typer lakrisprodukter.

Selv om du ikke spiser mye lakrisgodteri, kan du fremdeles overstige den daglige anbefalte grensen, hvis du for eksempel drikker mye te som inneholder lakris, drikker alkohol med lakris eller spiser lakrisiskrem.

Særlige anbefalinger til gravide og barn

Flere studier har vist negativ effekt på fosteret hvis den gravide spiser mye lakris. Vitenskapskomiteen for mat og miljø har tidligere lagd en risikovurdering, og konkludert med at GE i lakris kan ha mulige helseeffekter for fostre og barn.

«Spesielt barn og gravide bør begrense inntaket av lakrisprodukter.»

Mattilsynet anbefaler derfor at gravide ikke bør spise mye lakris under svangerskapet.

Hvor mye GE kroppen tåler, avhenger av størrelsen på kroppen. Barn har mindre kroppsvekt, og tåler derfor mindre lakris. Som voksne bør man være oppmerksom på dette, slik at barn ikke får i seg for mange produkter med innhold av lakris gjennom lengre tid.

Lakris kan påvirke medisiner

Siden store mengder lakris kan føre til lave nivåer av kalium i blodet, kan pasienter som bruker hjertesviktmedisinen Digoxin ha økt risiko for forgiftning.

Lakris kan også innvirke på andre typer medisiner, som for eksempel blodtrykksmedisiner. Snakk med fastlegen om dette hvis du er i tvil.

Vær oppmerksom på inntaket av lakris!

For å oppsummere, bør alle tenke over lakrisinntaket sitt, og unngå at det blir for høyt gjennom lengre tid. Har du hatt en dag med litt mye lakris, er dette normalt ikke farlig, hvis du i de følgende dagene holder deg vekk fra lakrisen igjen.

I de tilfellene hvor lakrisen kan bli farlig er hvis du inntar for mange lakrisprodukter gjennom lengre tid, eller store mengder lakris på kort tid.

Personer med høyt blodtrykk, hjertesykdom, nyresykdom, eller personer over 40 år, bør være ekstra forsiktige. Gravide bør unngå mye lakris, og barn bør i høy grad begrense inntaket av lakris.

Artikler på Lommelegen er skrevet av leger, sykepleiere, andre helsefaglige yrkesgrupper eller journalister. Forfatter, helseprofesjon og dato oppgis på alle artikler.

Vi har strenge retningslinjer for hvilke kilder vi bruker i våre artikler, og vi fremmer ikke fenomener som ikke er vitenskapelig bevist, som for eksempel alternativ behandling.

Lommelegen arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Vi ønsker at våre medisinske artikler skal være så nøyaktig som mulig, og hvis du finner noe feil eller unøyaktig informasjon i våre artikler, kontakt redaksjonen. Artikler som er utdatert er merket.

Les mer om medisinsk kvalitetssikring